26. september 2010

Lue, sokker og ei knørva symaskin

Jeg har vært i luemodus siste uken, og lue nr. 4 ble 
Fountain hat av Katie Himmelberg. Garnet som er brukt er en blanding av merino/ silke, og jeg har (syre)farget det selv; det er veldig morro å strikke med egenfarget garn og se hvordan det fungerer !
Fountain hat er et hyggelig lite strikkeprosjekt, og hadde jeg ikke klødd slik i fingrene,skulle jeg ha brukt CookieA`s tips om hvordan begrense at hullmønsteret blir for stort /løst. Hun har beskrevet dette i første utgaven av Sockupied, men en kort forklaring er :
I stedet for å ta kastet på pinnen  som beskrevet på mønsteromgangen, så tar man opp kastet på neste omgang, og på den måten blir hullmønsteret mindre løst. Dette krever følgelig litt mer konsentrasjon, men jeg tror det hadde vært smart å investere tid i den teknikken, spesielt med et så mykt garn som det jeg brukte. 









På en av bloggrundene mine fant jeg disse sokkene hos Ava Adore. Mønsteret heter Paraphernalia, og er å finne på Ravelry som gratismønster. Og dette er må ha sokker, kanskje jeg til og med må ha to par. På første par skal jeg bruke egenfarget sokkegarn, nemlig i en slags olivenolje/lime farge som du ser her:






Ellers er symaskina er i dårlig form, og tross alle iherdige forsøk på å få den på rett kjøl, har det kun resultert i at den syr noenlunde fint på vrangsida og stygt på rettsiden. Det var liksom ikke planen, og iallefall ikke nå som jeg hadde klart å finne mot og styrke til å gjøre ferdig Latvisk hage.
Så, min Bernina 55 må vel en tur til reparasjon - om ikke det er noen av dere lesere som aner hvordan jeg får symaskinen min på rett kjøl igjen ? Alle tips tas i mot med takk !

Dette er rettsiden med undertråden (hvit) som drar seg opp.


Og slik blir vrangsiden !!!

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Fin lue og garn!
    Du må stramme undertråden din med den lille skruen på spolehuset. Dette er ett velkjent problem, dessverre :-)
    Ring hvis du trenger telefonassistanse :-)
    Hilsen Nina

    SvarSlett
  2. Hjerteligst ! Og den skruen gjorde susen :)))

    SvarSlett

Alle kommentarer blir satt stor pris på, og takk til alle som vil skrive noen ord :)