27. februar 2011

Det går ikke så fort..

...men det går tross alt fremover.  Det er kommet enda en blomst til på Mrs.Barista, og så har jeg fått strikket ferdig mønsterdelen av Plum Frost III:



Som tidligere nevnt bruker jeg kun to farger denne gangen; et multifarget som passende nok har fått navnet Wintersun, og mitt egetfargede som utgjør bunnfargen. Det har til tider vært utfordrende å strikke, siden fargene noen steder er veldig like; det gjaldt å følge godt med. Og på grunn av fargelikheten ser det ut som at mønsteret er fullt av feil - noe det ikke er. Egentlig synes jeg det er litt kult.




På spinnefronten går det opp og ned. Forleden dag hespet jeg opp 780 m Black Welsh jeg hadde spunnet i sommer. Planen var å vaske det, henge det opp i strekk for siden å  hygge meg med et lace prosjekt.
Jeg så jo at det var litt tvinn i det da jeg tok det av hespa, men det er jo normalt på entrådsgarn. Så fikk hespene nærkontakt med vann og soak. Og welshen forvandlet seg til en våt afro som hånlo mot meg fra tørkesnora. Jeg klaget min nød, og siden skammen brant i kinnene våget jeg ikke å legge ut bilder av elendigheten der og da. Iallefall, den ene hespa er tilbake på hespetreet, den andre er på garnvinda Med tiden skal jeg se om jeg tross alt kan få til et brukbart 2-tråds garn. 

Black Welsh gone afro

Inntil jeg orker å ta fatt på overnevnte, spinner jeg Polwarth. Polwarth er fine saker, myk som flanell og har lange fine fibere.  Og hva passer vel bedre enn å spinne i vårfarger ??


4 kommentarer:

  1. Så fine vårfarger i Polwarth! Høres ut som jeg burde få tak i noe av det og prøve :-) Det går nok bra med entrådsgarnet - men det er enklere med totråds ja - da er det litt enklere å ha kontroll over det :-) Jeg har også sett noen lite morsomme resultater etter å ha strikket av entråds. Det går greit - til man vasker det, da kommer alle krøller tilbake :-) Det går fremover med Plum Frost ser jeg, liker fargene!

    SvarSlett
  2. For lite tvinn , eller for mykje tvinn, det er vel noko dei fleste av oss strevar med i starten. Du har i alle fall ingen grunn til å føla skam, men god grunn til å vera stolt, fordi du beherskar spinnekunsten :)

    SvarSlett
  3. "Black Welsh gone afro" *rofl*

    Jeg ler ikke av deg, assa, for dette kunne jeg glatt ha fiksa selv... Jeg klarte jo som kjent å tove en hespe for litt siden selv. Og jeg brukte nesten 2 timer på å røske herligheten fra hverandre i bruktbare tråder... ;)
    Men utrykket var hysterisk festlig! *ler*


    Den vår-Polwarthen blir jo griselekker, da! =)

    SvarSlett

Alle kommentarer blir satt stor pris på, og takk til alle som vil skrive noen ord :)